W poprzednim wpisie pisaliśmy o kilku metodach analizy danych, które służą lepszej identyfikacji potrzeb i preferencji klientów oraz pozwalają przewidywać ich zachowania. Taka wiedza prowadzi do lepszego dopasowania ofert marketingowych, sprzedażowych czy programów utrzymaniowych do konkretnych potrzeb i oczekiwań klientów. W dzisiejszej części prezentujemy kolejne przykłady zastosowania metod analizy danych (Data Mining) w codziennej działalności biznesowej.
Wyzwanie | Rozwiązanie – typ analizy | Korzyści |
---|---|---|
Dział Marketingu ma za zadanie określić, jaką strategię promocyjną zastosować do wybranych klientów w zależności od ich potencjalnej wartości. |
Analiza wartości życiowej klienta (Lifetime Value Analysis) Analiza LTV umożliwia ocenę wartości klienta, w oparciu o oszacowaną wielkość zysku jaką wygeneruje on w trakcie współpracy z firmą. |
|
Celem Działu Sprzedaży jest określenie jaka będzie wielkość sprzedaży danego produktu w następnym kwartale. |
Prognoza sprzedaży Rozwiązaniem jest zastosowanie metod do analizy procesów stochastycznych, które umożliwiają wykonanie prognozy zysku lub wielkości sprzedaży na podstawie czynników, takich jak: zysk oraz wielkość sprzedaży w poprzednich okresach, zmiany warunków makroekonomicznych, wyniki kampanii promocyjnych firm konkurencyjnych lub inne czynniki losowe. |
|
Dział CRM ma za zadanie określić, kiedy podjąć zintensyfikowane działania mające na celu utrzymanie wybranych klientów. |
Analiza czasu przetrwania klienta (Survival Analysis) Analiza przetrwania szacuje czas korzystania przez klienta z oferowanej mu usługi i ocenia zmieniające się w czasie prawdopodobieństwo jego rezygnacji. Wyniki analizy pozwalają na przewidywanie zachowań klientów w postaci rozkładu czasu przetrwania dla pojedynczych klientów. |
|
Dział Marketingu ma za zadanie ustalić, który zespół cech produktu jest preferowany przez klientów oraz jak wybrany produkt przedstawia się na tle oferty konkurencji. |
Analiza Conjoint Zastosowanie analizy Conjoint umożliwia m.in. porównywanie różnych wariantów produktów na podstawie użyteczności, z jaką wiążą się one dla klientów. Wynikiem analizy Conjoint jest dobór najlepszej kombinacji cech wybranego produktu. |
|