Marketing „szeptany” oraz marketing „influencerów” stanowi ważny element wielu kampanii marketingowych. Rozpowszechnienie informacji o produkcie w konkretnych grupach ma znacznie większą siłę przebicia niż reklama kierowana do losowo wybranych osób. Wyszukanie takich grup może nastąpić poprzez portale takie jak na przykład Facebook czy LinkedIn, jednak istnieje także inny sposób na wyszukiwanie grup. Co więcej, można wyszukać grupy, które nie są formalnie zdefiniowane.
Każda społeczność podzielona jest na mikrospołeczności. Ich członkowie posiadają konkretne role. Wszystko powstaje w sposób naturalny, poprzez kontaktowanie się z różnymi osobami, odwiedzanie stron, publikowanie treści czy komentowanie. Członkowie mikrospołeczności wpływają na siebie nawzajem, jednakże niektórzy wywierają większy wpływ niż inni. Nazywani są oni influencerami. Przekazanie informacji do influencera, który opublikuje treść, wiąże się z zyskaniem rozgłosu w mikrospołeczności do której on należy.
W AdvancedMiner Analiza Sieci Społecznych składa się z następujących etapów:
Do wykonania powyższych etapów niezbędna jest tabela bazodanowa przechowująca dane o strukturze sieci. Poniższy przykład wykonany został przy użyciu bazy danych z kontaktami użytkowników YouTube’a dostępnej na stronie: Arizona State University.
Po wybraniu w Workflow tabeli i połączeniu jej z opcją Build Network z zakładki SNA należy w ustawieniach wybrać pola z identyfikatorami węzłów źródłowych (source) oraz węzłów decelowych (target), ewentualnie wagą połączenia (domyślnie wszystkie połączenia mają wagę 1).
Zdarza się, że konieczne może okazać się filtrowane, aby uzyskać sieć mniejszych rozmiarów. Moduł SNA umożliwia wykonanie tej czynności. Potrzebna do tego jest tabela bazodanowa zawierająca pola z numerami węzłów używanych do budowy sieci.
W polu Filter podajemy warunek, według którego sieć ma być filtrowana. Może on zawierać elementy takie jak:
Warunki mogą być łączone operatorami AND i OR.
Analiza sieci jest najważniejszą częścią pracy z sieciami. Aby ją wykonać należy wybrać Network Analysis z zakładki SNA i połączyć z tabelą oraz zbudowaną siecią. Do analizy danych używane są wbudowane algorytmy. Można użyć jednego lub wielu algorytmów na raz.
W menu edycji analizy wybieramy kolumnę zawierającą identyfikatory, które są wierzchołkami w sieci. Następnie dodajemy odpowiedni algorytm oraz uzupełniamy dane niezbędne do jego wykonania.
Po naciśnięciu F6 otrzymujemy nową tabelę zawierającą kolumnę z wybranym identyfikatorem (wierzchołek) oraz kolumny zawierające informacje zwracane przez wybrane algorytmy.
W celu zwizualizowania sieci należy wybrać Network Visualization. Może zostać połączone z ze zbudowaną siecią lub z wykonanym filtrowaniem.
Wizualizacja, oprócz przedstawiania sieci, może prezentować także różne rodzaje zmiennych i statystyki związane z węzłami sieci lub podsieciami, jak na przykład społeczności, role. W celu zaprezentowania dodatkowych informacji do obiektu wizualizacji należy dodać atrybuty zawarte w innych tabelach.
Po załadowaniu wizualizacji można zmieniać wygląd prezentowanego grafu suwakami znajdującymi się na dole okna. Pasek narzędzi na górze okna umożliwia filtrowanie węzłów, dodawanie danych uzupełniających, uruchomienie narzędzia Freq czy wykonania zrzutu ekranu z okna wizualizacji.
Zwizualizowana duża sieć bez użycia nawigatora.
Wciśnięcie Ctrl+7 uruchamia nawigator. Umożliwia on dostosowanie zawartości wizualizacji.
W zakładce Layout można dostosować rozmieszczenie. Dostępne są trzy sposoby rozmieszczania: ForceDirected, OpenOrd i Random.
Partition umożliwia dokonanie podziału sieci. Sieć może być podzielona zgodnie z wartościami zmiennych nominalnych lub zmiennych całkowitoliczbowych. Węzły o różnych wartościach mają nadawane różne kolory.
Ranking służy do wizualizacji dodatkowych numerycznych atrybutów węzłów. Można zmienić wielkość węzłów, kolory czy nawet ich nasycenie.
Label jest zakładką, dzięki której możliwe jest dodanie etykiet z wybranymi wartościami wybranych atrybutów sieci.
Zastosowane rozmieszczenie ForceDirected oraz podział sieci na społeczności.
Zastosowane rozmieszczenie OpenOrd oraz podział sieci na społeczności.
Zastosowanie rozmieszczenia ForceDirected, podziału na społeczności oraz rankingu ze zmienieniem wielkości węzłów.
Zastosowanie rozmieszczenia ForceDirected, rankingu ze zmienieniem wielkości węzłów oraz nasycenia koloru.
Zastosowanie rozmieszczenia ForceDirected, rankingu ze zmienieniem wielkości węzłów oraz etykiet z nazwami ról.
Podsumowując, po wykonaniu kilku operacji, będziemy wiedzieć, jak kształtują się mikro-społeczności. Dowiemy się, jaka osoba sprawi, że kampania zostanie szybko rozpowszechniona. Stosując wiele algorytmów, poznamy liczne statystyki dotyczące każdego z członków danej sieci, społeczności i powiązań między węzłami.
Informacja dotycząca zbioru danych:
R. Zafarani and H. Liu, (2009). Social Computing Data Repository at ASU [http://socialcomputing.asu.edu]. Tempe, AZ: Arizona State University, School of Computing, Informatics and Decision Systems Engineering