spatial data

Nowy Wymiar Danych z AlgoMaps – część 5 – dane przestrzenne a analityka

W poprzednich wpisach omówiliśmy, jak zmaksymalizować korzyści płynące z wykorzystania wysokiej jakości baz danych. Jeśli jednak nie posiadasz własnych danych adresowych czy lokalizacyjnych, ale wciąż chcesz rozwijać firmę prowadzając analizy przestrzenne i podejmując trafne decyzje biznesowe w oparciu o kryterium geograficzne – nic straconego!

AlgoMaps dostarcza szeroki zakres danych przestrzennych dotyczących wszystkich mieszkań, budynków, kodów pocztowych, miejscowości i ulic w Polsce.

Dane wszystkich budynków i mieszkań danego terenu

AlgoMaps udostępnia największą w Polsce bazę danych adresowych wszystkich budynków i mieszkań. Oprócz pełnego wystandaryzowanego adresu, aplikacja dostarcza współrzędne geograficzne – a to z kolei sprawia, że z powodzeniem mogą być one analizowane z wykorzystaniem technologii LI. AlgoMaps to kompletny zbiór także innych danych lokalizacyjnych, w tym informacji o:

  • gminach,
  • powiatach,
  • województwach,
  • rodzajach terenu (małe/średnie/duże miasto, wieś, aglomeracja),
  • rejonach statystycznych,
  • obwodach spisowych.

W przypadku mieszkań baza zawiera także dane o liczbie mieszkańców, a w przypadku budynków – wszystkie informacje, o których pisaliśmy w poprzednich artykułach z serii Nowy Wymiar Danych. Dodatkowo dane o budynkach wzbogacone są informacjami z rynku Szerokopasmowego Dostępu do Internetu, w tym:

  • maksymalna przepustowość sieci,
  • możliwości technologiczne (LTE, 5G),
  • liczba dostawców obsługujących dany budynek,
  • nazwy dostawców obsługujących dany budynek.

Dane z bazy budynków i mieszkań można zatem przefiltrować wg określonych parametrów, w tym wedle lokalizacji. Możliwe do zastosowania filtry są zależne od Twoich potrzeb biznesowych. Przykłady?

  • Ubezpieczyciela lub dostawcę interentu zainteresują nowe mieszkania, w których zameldowanych jest powyżej 3 osób. Mieszkania te położone będą np. na obszarze miast o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys.;
  • Nowy punkt dystrybucji produktów danej firmy może znaleźć się w odległości 500 m od budynków, w których mieszka wybrana grupa docelowa, np. osoby w wieku 25-40 lat;
  • Sieć dyskontów rozważy lokalizację wśród budynków jednorodzinnych, które nie posiadają żadnego sklepu spożywczego w promieniu 1 km.

Co ważne – dane udostępniane w ramach AlgoMaps nie zawierają danych osobowych (umożliwiających zidentyfikowanie konkretnej osoby). Korzystając z nich – nie musisz martwić się o RODO!

Gotowa mapa kodów pocztowych – w Twoich rękach

Jak można zauważyć na powyższych przykładach, wiele decyzji biznesowych podejmowanych będzie z wykorzystaniem także informacji o kodzie pocztowym. Dzieje się tak chociażby w towarzystwach ubezpieczeniowych, gdzie kod pocztowy (i np. stałe miejsce parkowania auta) odgrywa znaczącą rolę w wyliczonej składce ubezpieczenia komunikacyjnego. Zasięgi dystrybucji są najczęściej wyznaczane właśnie w oparciu o kod pocztowy również w handlu. Z taką samą sytuacją mamy do czynienia w logistyce – przypisanie obszarów dostaw do terminali przeładunkowych odbywa się na tej samej podstawie.

Należy natomiast zwrócić uwagę na fakt, że zapisanie kodu pocztowego w bazie danych nie jest wystarczające do analizowania istotnych zjawisk biznesowych w ujęciu geograficznym. Jest to możliwe dopiero, gdy do informacji tekstowej (liczby znaków składających się na kod pocztowy) dołączymy dane przestrzenne w postaci obszaru, który obejmuje dany kod pocztowy. I właśnie w tym aspekcie z pomocą przychodzi AlgoMaps, dostarczając nie tylko mapy kodów pocztowych, ale także obszary okręgów, stref i sektorów kodowych. Istotny jest przy tym fakt, że dane te mogą być uzupełnione o szereg informacji gospodarczych i demograficznych, analogicznych do tych, które zawierają dane o budynkach i mieszkaniach. Sprawia to, że działające dotychczas modele i procesy nie muszą być dostosowane do nowego rodzaju danych (np. punktów adresowych), tylko mogą być uzupełnione o dodatkowe informacje przy niskim nakładzie pracy i czasu. Przykład danych dotyczących kodów pocztowych przedstawia poniższy rysunek.

spatial_data_postal_codes

Mapa kodów pocztowych wykonana z wykorzystaniem danych AlgoMaps

Dostęp do wystandaryzowanych danych słownikowych wszystkich miejscowości, ulic i kodów pocztowych

Jeśli masz zamiar prowadzić analizy z wykorzystaniem Location Intelligence, ale poziom pojedynczych mieszkań i budynków jest zbyt szczegółowy, AlgoMaps to również źródło danych zagregowanych do poziomu ulicy, miejscowości czy kodu pocztowego. Zaletą tej bazy są wystandaryzowane i przede wszystkim aktualne nazwy elementów składowych adresów: w tym nazw województw, powiatów, gmin oraz unikalnych identyfikatorów z rejestru TERYT. Dane te na każdym możliwym poziomie agregacji mogą być uzupełnione o dane demograficzne, dane o charakterze obszaru oraz oznaczenie potencjału lokalizacji dowolnego przedsięwzięcia biznesowego.

Jak dane lokalizacyjne wspierają rozwój Twojego biznesu?

Dane w formie przestrzennej ułatwiają m.in.:

  • Podejmowanie bieżących i długoterminowych decyzji biznesowych z wykorzystaniem danych lokalizacyjnych;
  • Ocenę potencjału lokalizacji Twojej sieci sprzedaży;
  • Kierowanie kampanii marketingową w odpowiednie miejsca;
  • Uzyskanie odpowiedzi na pytanie: Gdzie mieszka mój potencjalny klient?

Możliwości zastosowań danych AlgoMaps w kontekście zwrotu z inwestycji biznesowych

Dane AlgoMaps można zastosować do podjęcia wielu decyzji biznesowych – począwszy od bieżących działań operacyjnych, a skończywszy na decyzjach z długoterminowym czasem realizacji. Przykładem jest wskazanie optymalnej lokalizacji nowej placówki lub partnera, który będzie dystrybutorem naszych produktów. Gdy wiemy, jaka jest grupa docelowa naszych produktów, a następnie nałożymy na tę informację dodatkowe filtry (np. odległość tego miejsca od magazynu), korzystając z technologii LI z łatwością wyznaczymy nową lokalizację, która będzie najrentowniejsza. Możemy również podejść do tego zagadnienia w sposób odwrotny, by ocenić czy obecne lokalizacje są właściwe. Dane AlgoMaps pozwalają także odpowiedzieć na pytanie: ile osób z grupy docelowej mojego biznesu mieszka w zadanej odległości od mojej placówki?

Inne zastosowanie tych danych to bezpośrednie kampanie marketingowe. Dane AlgoMaps pozwalają odpowiedzieć na pytanie: gdzie mieszka mój potencjalny klient? Jeśli jesteś np. dostawcą Internetu, dane z rynku są w naszym zasobie. Na ich podstawie możesz ocenić charakter rynku lokalnego oraz konkurencję, by następnie podjąć decyzję o rozwoju sieci o konkretne punkty adresowe – wybrane oczywiście pod kątem zwrotu z inwestycji. Jeśli natomiast działasz na rynku kredytów hipotecznych lub ubezpieczeniowym, AlgoMaps pomoże Ci zlokalizować np. nowe osiedle, na którym mieszkają osoby posiadające kredyt hipoteczny. Dane o kredytach hipotecznych są dostarczane od jednego z naszych zaufanych partnerów.

Korzystanie z zestawów danych AlgoMaps…

…jest łatwe. Informacje dotyczące budynków można pobrać dla wybranej jednostki przestrzennej (województwo, powiat, gmina, kod pocztowy) przez aplikację on-line AlgoMaps. Wystarczy założyć darmowe konto, a następnie wybrać odpowiednie parametry z menu. Proces pobierania jest szczegółowo opisany w dokumentacji.

W przypadku bardziej zaawansowanych filtrów, np. na potrzeby targetowania kampanii marketingowych, skontaktuj się z nami – wspólnie ustalimy czego potrzebujesz i jakich danych możemy Ci dostarczyć.

Nowy Wymiar Danych – koniec czy początek Twojej przygody z danymi?

Niezależnie od tego czy rozważasz poprawę scoringu poprzez dodanie kryterium geograficznego, czy planujesz podnieść UX dzięki autouzupełnianiu formularzy internetowych – aplikacja AlgoMaps zapewnia całkowicie Nowy Wymiar Danych w Twoim biznesie. Tym artykułem co prawda kończymy cykl omawiający efektywne działania na bazach danych, niech jednak zaprezentowane rozwiązania staną się zachętą, by wesprzeć rozwój Twojej firmy poprzez użycie technologii Location Intelligence.

W razie pytań, pomożemy – znajdziesz nas pod adresem info@algolytics.pl.

W każdej chwili możesz także zerknąć na wybrany artykuł z serii Nowy Wymiar Danych – linki znajdziesz poniżej.

Sprawdź pozostałe artykuły z serii Nowy Wymiar Danych

  1. Geokodowanie
  2. Golden Record
  3. Fokus na klienta
  4. Wzbogacanie danych

Pin It on Pinterest