Odwrotne geokodowanie adresów – definicja, zastosowania, korzyści

Precyzyjna lokalizacja klienta czy użytkownika to niezwykle cenna informacja, która może usprawniać działanie aplikacji, zwiększyć jakość prowadzonych analiz, podnieść ROI Twoich kampanii marketingowych czy też wykryć próby nadużyć. Wszystko to nie byłoby możliwe bez technologii odwrotnego geokodowania. W tym artykule zapoznasz się z tym rozwiązaniem i dowiesz się, jak może Ci pomóc osiągnąć sukces w Twojej branży.

 

Czym jest odwrotne geokodowanie?

Proces odwrotnego geokodowania (eng: reverse geocoding) polega na zamianie współrzędnych geograficznych na czytelne i zrozumiałe dla człowieka adresy. Odwrotne geokodowanie jest więc przeciwieństwem geokodowania, gdzie adresom przypisywane są odpowiednie współrzędne geograficzne. Zobacz, jak wygląda ten proces na poniższej wizualizacji.

Odwrotne geokodowanie

Usługa odwrotnego geokodowania ma wiele zastosowań, przede wszystkim związanych z wykorzystaniem odbiorników GPS zainstalowanych w telefonach komórkowych, smartwatchach i innych urządzeniach. Pozwalają one gromadzić dane o położeniu w postaci współrzędnych geograficznych, które dzięki odwrotnemu geokodowaniu możemy zamieniać na adresy. W efekcie zdobywamy dodatkowe dane na temat użytkowników, które w rozwoju biznesu mogą okazać się nieocenione.

Wyzwania związane z odwrotnym geokodowaniem

Warto zauważyć, że odwrotne geokodowanie może być bardziej skomplikowane niż standardowe geokodowanie. Czasem zdarza się, że jednym współrzędnym geograficznym można przypisać kilka różnych adresów, szczególnie w obszarach o dużej gęstości zabudowy. Dlatego też, w przypadku dostępnych na rynku rozwiązań, definiuje się liczbę wyników, jakie usługa odwrotnego geokodowania powinna zwrócić. Dodatkowo, w wynikach często podawana jest również odległość między wskazanym punktem a znalezionym adresem. Tego rodzaju funkcjonalności są dostępne w usłudze odwrotnego geokodowania oferowanej przez AlgoMaps.

Zastosowania odwrotnego geokodowania

Aplikacje mobilne

Jednym z najszerszych spektrum zastosowań odwrotnego geokodowania są aplikacje mobilne, w których często zachodzi konieczność wprowadzenia adresu. Istnieją dwa scenariusze, które można tutaj wyróżnić.

W pierwszym przypadku użytkownik już zna adres, który chce wpisać, ale dzięki lokalizacji urządzenia możliwe jest automatyczne wypełnienie pola adresowego. Dzięki temu eliminuje się błędy, które mogłyby pojawić się przy ręcznym wprowadzaniu adresu do formularza, a także poprawia się doświadczenie użytkownika dzięki przyspieszeniu procesu. To rozwiązanie znajduje zastosowanie w różnych aplikacjach – bankowych, do zamawiania jedzenia, czy też kurierskich, gdzie precyzyjne podanie adresu ma kluczowe znaczenie dla skuteczności dostawy.

W drugim przypadku, kiedy użytkownik znajduje się w miejscu, którego adresu nie zna, na przykład podczas podróży w obcym mieście, odwrotne geokodowanie staje się niezastąpione. Dzięki tej funkcji aplikacja może przekształcić współrzędne geograficzne urządzenia w czytelny adres, umożliwiając szybkie i sprawne korzystanie z usług, które wymagają precyzyjnej lokalizacji, takich jak np. zamówienie taksówki.

Aplikacje wspierające sprzedaż

Dla firmy, która monitoruje np. pracę handlowców w terenie, odwrotne geokodowanie pozwala na wygenerowanie listy odwiedzonych adresów na podstawie odwiedzonych lokalizacji. Dane te pozwalają na ocenę i mierzenie wydajności ich pracy, a także analizowanie efektywności w zależności od lokalizacji. Odwrotne geokodowanie można wykorzystać także w optymalizacji tras handlowców. Znając dokładne adresy odwiedzanych miejsc, można zoptymalizować kolejność wizyt, minimalizując czas i koszty podróży.

Location-based marketing

Kolejnym zastosowaniem związanym z odwrotnym geokodowaniem jest location-based marketing, czyli dostosowywanie wyświetlanych reklam do lokalizacji użytkownika. Dzięki wykorzystaniu odwrotnego geokodowania możliwe jest identyfikowanie adresu, w którym znajduje się użytkownik, co umożliwia ograniczenie treści reklam do tych, które dotyczą reklamodawców posiadających punkty handlowe lub usługowe w najbliższej okolicy. Tego typu podejście przynosi dwie korzyści: po pierwsze, pozytywnie wpływa na doświadczenie klienta, eliminując wyświetlanie reklam nieistotnych dla miejsca, w którym przebywa użytkownik (np. odległych punktów usługowych), a po drugie, przyczynia się do zwiększenia efektywności kampanii marketingowych, gdyż reklamy są dla niego bardziej relewantne.

Dane lokalizacyjne są także przydatne w działaniach promocyjnych mających na celu wyświetlenie reklamy osobom, które w przeszłości znajdowały się w danej lokalizacji. Dobrym przykładem może być promowanie ofert nieruchomości wśród osób, które kilka dni wcześniej brały udział w targach nieruchomości. Interesującym podejściem jest także analiza regularnie odwiedzanych przez klientów lokalizacji, utworzenie na tej podstawie ich profili oraz dopasowanie do nich reklam. Przykładem może być reklama butów sportowych kierowana do osób systematycznie odwiedzajacych siłownie, baseny czy parki.

Adressable TV

Interesującym przykładem wykorzystania odwrotnego geokodowania jest także Adressable TV, czyli telewizja, która umożliwia wyświetlanie w danym paśmie reklamowych różnych spotów w zależności od lokalizacji (i innych cech) odbiorcy, co czyni ją bardziej adekwatną do konkretnego klienta. Wszystko to możliwe jest dzięki odwrotnemu geokodowaniu, które umożliwia precyzyjne określenie lokalizacji użytkownika na podstawie współrzędnych geograficznych.

Analityka danych

Odwrotne geokodowanie odgrywa kluczową rolę w analizie danych o lokalizacji użytkowników, które są gromadzone przez różnego rodzaju aplikacje mobilne (o ile posiadają odpowiednie uprawnienia do zbierania tych danych). Dzięki zebraniu informacji dot. odwiedzanych punktów (częstotliwości, czasu (pory dnia) i długości trwania odwiedzin) i ich analizie możliwe jest zidentyfikowanie miejsca zamieszkania, pracy czy innych często odwiedzanych lokalizacji. Poprzez zamianę współrzędnych na adresy możliwe jest wzbogacenie danych lokalizacyjnych o wartościowe informacje – np. najbliższego otoczenia budynku (liczba różnego rodzaju POI w promieniu X km) czy demografii mieszkańców. Dane te mogą być użyte w dalszych analizach i wykorzystane do podejmowania istotnych decyzji biznesowych (np. do segmentacji klientów czy wyboru obszaru kampanii OOH).

Wykrywanie fraudów

Ostatnim, lecz równie istotnym zastosowaniem, na które warto zwrócić uwagę, jest wykorzystanie odwrotnego geokodowania jako dodatkowego narzędzia w walce z oszustwami. W przypadku płatności kartą lub wypłat z bankomatów, możliwe jest porównanie lokalizacji posiadacza karty (określonej na podstawie lokalizacji punktu sprzedaży lub bankomatu) z lokalizacją jego telefonu (współrzędne GPS). W przypadku, gdy te lokalizacje różnią się (np. znajdują się w różnych miastach, państwach czy nawet kontynentach), można uruchomić dodatkową procedurę weryfikacyjną w celu sprawdzenia, czy dana transakcja nie jest próbą oszustwa.

Lokalizacja użytkownika stanowi też cenną wiedzę w procesie oceny ryzyka kredytowego. Poziom dochodów jest częściowo warunkowany przestrzennie. W związku z tym rozpoznanie adresu klienta umożliwia dokonanie estymacji jego zdolności kredytowej, zarówno w obszarze weryfikacji dochodów jak i oceny ryzyka defaultu czy nadużycia.

Tak dokonana ocena może być wykorzystana do zautomatyzowania decyzji biznesowych dotyczących udzielenia kredytowania danemu użytkownikowi. Scoring zdolności kredytowej na podstawie samego adresu (tzw. geoscoring), który cechuje się wysoką jakością predykcji pomimo wąskiego zakresu przekazywanych danych to jedno z rozwiązań Algolytics.

Poniższa grafika przedstawia model oceny ryzyka defaultu / fraudu na podstawie danych lokalizacyjnych oraz analizy behawioralnej.

Model ryzyka defaultu / fraudu

Dlaczego warto wdrożyć odwrotne geokodowanie? Korzyści

Odwrotne geokodowanie, czyli zamiana współrzędnych geograficznych na czytelny adres, niesie ze sobą szereg korzyści i możliwości, które pozytywnie wpływają na różne obszary działalności. Poniżej przedstawiamy główne korzyści związane z wykorzystaniem odwrotnego geokodowania:

Udoskonalony UX

Dzięki odwrotnemu geokodowaniu aplikacje mogą znacząco poprawić doświadczenie użytkownika poprzez łatwiejsze lub nawet całkowite wyeliminowanie konieczności ręcznego wypełniania formularzy adresowych. Zamiast tego, aplikacje mogą automatycznie uzupełniać adres na podstawie lokalizacji urządzenia. Taka funkcjonalność pozytywnie wpływa na użyteczność aplikacji i skraca czas potrzebny na wprowadzanie danych.

Eliminacja błędów adresowych

Wpisywanie adresów ręcznie może prowadzić do błędów i niedokładności. Jednak adres zwracany w procesie odwrotnego geokodowania jest standaryzowany i gotowy do zasilenia bazy danych. Dzięki temu eliminuje się błędy związane z nieprawidłowym wpisywaniem adresów, co przekłada się na wysoką jakość danych adresowych w systemach. To natomiast zwiększa jakość i wiarygodność wszelkich analiz dokonywanych na ich podstawie.

Rozbudowa bazy danych

Wykorzystanie odwrotnego geokodowania umożliwia rozszerzenie bazy danych o nowe informacje. Oprócz samego adresu, odwrotne geokodowanie dostarcza dodatkowe dane o lokalizacji, takie jak kod pocztowy, miasto, jednostka administracyjna czy informacje przestrzenne o dochodach, demografii czy ryzykach klimatycznych. Te nowe informacje zwiększają informacyjność bazy danych i umożliwiają przeprowadzanie analiz, raportów i zestawień w nowych ujęciach, na przykład w agregacji danych według kodu pocztowego, miasta lub jednostki administracyjnej.

Wykrywanie oszustw

Odwrotne geokodowanie może być również wykorzystane jako dodatkowy mechanizm do wykrywania oszustw. Poprzez porównanie lokalizacji urządzenia (współrzędne GPS) z lokalizacją punktu sprzedaży lub bankomatu, można szybko wykryć potencjalne próby oszustwa. Różnice w lokalizacji mogą wskazywać na podejrzane transakcje, co umożliwia uruchomienie dodatkowych procedur weryfikacyjnych i zabezpieczeń.

Zwiększenie efektywności kampanii marketingowych

Dzięki odwrotnemu geokodowaniu możliwe jest dostosowanie wyświetlanych reklam do lokalizacji użytkownika. Takie targetowanie reklam ma dwie istotne korzyści. Po pierwsze, pozytywnie wpływa na doświadczenie klienta, ponieważ ogranicza wyświetlanie reklam nieistotnych lub znajdujących się w dużej odległości od miejsca przebywania użytkownika, a po drugie zwiększa efektywność kampanii.

Odwrotne geokodowanie z AlgoMaps

Jeśli Twoja firma przetwarza współrzędne geograficzne klientów i chce precyzyjnie określać ich adresy, usprawnić doświadczenie użytkowników aplikacji lub wykorzystać wartościowe dane lokalizacyjne do różnorodnych analiz i oceny oszustw, to warto zainteresować się API AlgoMaps. Nasze rozwiązanie umożliwia natychmiastową konwersję współrzędnych geograficznych na czytelne i wystandaryzowane adresy w czasie rzeczywistym.

Aby poznać potencjał naszej technologii, zapraszamy do przetestowania naszego API. Konto umożliwia przetworzenie 1 tysiąca rekordów za darmo. Jeśli masz jakiekolwiek pytania lub potrzebujesz wsparcia, nasz zespół ekspertów jest gotowy do udzielenia pomocy. Skontaktuj się z nami, a chętnie odpowiemy na Twoje pytania i przedstawimy możliwości, które kryją się za precyzyjnymi danymi adresowymi.

Pin It on Pinterest