W tej części tutorialu dowiesz się więcej o definicji i rodzajach krzywej LIFT, skumulowanych LIFT ze skalą procentową, oraz jak skonstruować krzywą LIFT.
W poprzednich częściach naszego tutorialu omówiliśmy:
W ostatniej części naszego tutorialu zajmiemy się krzywą Lift.
Wykres LIFT obrazuje zysk z zastosowania modelu klasyfikacyjnego względem nie stosowania modelu (czyli klasyfikatora losowego) na wybranym wycinku danych.
Poniżej przedstawione są proste przykłady:
Wyróżniamy 4 odmiany krzywej LIFT:
LIFT ze skalą procentową
LIFT ze skalą ilorazową
Aby skonstruować krzywą LIFT należy posortować obserwacje według oceny wygenerowanej przez nasz model klasyfikacyjny od największej do najmniejszej wartości. W przykładzie przedstawionym poniżej, sortujemy wartości drugiej kolumny.
Ustalamy liczbę kwantyli, które podzielą zbiór obserwacji na odpowiednie części. Na przykład, przy podziale na kwartyle, czyli kwantyle rzędu 1/4, 2/4, 3/4 mamy:
Liczba kwantyli ma znaczenie:
Następnie pokazujemy stężenie obserwacji pozytywnych (np. churn, klient zaprzestał korzystania z naszych produktów) w poszczególnych kwantylach.
Przykład ogólny:
Przykład szczególny: wysyłanie do klientów nowej oferty
Przykład ogólny:
Przykład szczególny: wysyłanie do klientów nowej oferty
Idealne klasyfikatory
Przypadek ogólny:
Przypadek szczególny: wysyłanie do klientów ofert
Przypadek ogólny:
Przypadek szczególny: wysłanie do klientów nowej oferty