Zagrożenia spowodowane fałszywymi danymi. Jak poradzić sobie z fake data?

Wielu konsumentów, czasami nieświadomie, a czasami ze 100-procentową premedytacją, posługuje się nieprawidłowymi danymi osobistymi. Część z nich wykorzystuje taką fałszywą tożsamość do działań przestępczych – zwłaszcza podejmowania prób wyłudzeń finansowych.

Aczkolwiek, do podawania tzw. false IDs dochodzi także w bardziej prozaicznych sytuacjach. Coraz częściej dotyczą one bowiem “zwykłych” czynności – takich, jak chociażby: dokonywanie rezerwacji czy zakupów online, a nawet – pozostawiania danych w zamian za dostęp do materiałów bądź platform. To, co wygląda na niewinne zachowanie, oznacza dodatkowe, często znaczne koszty dla firm.

Problem podawania fałszywych danych jest poważny, ponieważ w samej tylko Wielkiej Brytanii wg. Think.Digital szacuje się, że dotyczy on blisko 8,6 miliona osób (dane za 2022 rok), co stanowi aż 16% populacji.

Dostrzegasz, że takie zjawisko coraz częściej dotyka również Twojego biznesu, jednak nie do końca wiesz, jak sobie z nim poradzić? Czytaj dalej, aby poznać rozwiązanie pozwalające zminimalizować lub całkowicie wyeliminować to zagrożenie.

 

Dlaczego użytkownicy podają fałszywe informacje?

Pomijając nieprawidłowości spowodowane zwykłymi ludzkimi błędami, powody stosowania tzw. fake data mogą być naprawdę różne.

Z jednej strony możemy ich upatrywać w chęci pozostania anonimowym, ponieważ część użytkowników zwyczajnie nie chce dzielić się informacjami na swój temat.

Trzeba jasno zaznaczyć, że tego rodzaju działania mogą mieć również podtekst osobowościowy. Wiele osób wykorzystuje fałszywe informacje po to, aby stworzyć alternatywną wersję “samych siebie”, którą prezentują, chociażby w mediach społecznościowych.

Ostatnie na naszej liście znajdują się działania, które mają na celu głównie wyłudzenia. Do tej materii możemy zakwalifikować aktywności pozwalające “omijać” konieczność wniesienia opłaty za produkt lub usługę. Flagowym przykładem takich działań jest tworzenie wielu kont na stronach oraz serwisach, które oferują darmowe okresy próbne dla nowych użytkowników. Tego typu oszustwa mogą dotyczyć m.in. usług telekomunikacyjnych, platform VOD, a także szeregu innych ofert.

Jednak problem fałszywych danych staje się jeszcze bardziej poważny, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że mogą być one wykorzystywane do poważniejszych wymuszeń – np. podpisywania umów, zakładania czy też zaciągania pożyczek.

W jaki sposób fake data może wpływać na kształt i kondycję biznesu?

Choć niektóre ze wspomnianych czynności z pozoru mogą wyglądać całkowicie niegroźnie – tak naprawdę niosą za sobą ogromne zagrożenie dla firm oraz instytucji.

Weźmy pod uwagę, chociażby wspomniane wyżej – serwisy oraz platformy, które oferują darmowe pakiety, okresy próbne lub inne benefity dla swoich nowych użytkowników. Jeżeli prowadzisz tego rodzaju działalność, to każde konto założone przy wykorzystaniu fałszywych danych oznacza dla Ciebie realne straty finansowe.

Darmowa subskrypcja firmy

Nieprawidłowo uzupełnione dane znajdują negatywne odzwierciedlenie także w obszarze lead generation. W zależności od branży, odsetek wniosków odrzucanych przez względy formalne może sięgać od 4 do nawet 21%. Nie trzeba chyba dodawać, że stanowi to poważne wyzwanie dla firm – narażając je zarówno na większe koszty, jak i stratę czasu.

Fałszywe dane we wnioskach

Fałszywe dane osobowe jako źródło szkodliwych informacji

Warto pamiętać, że wielu przypadkach tego rodzaju informacje są wykorzystywane “dalej” – między innymi do analiz, raportów oraz formułowania wniosków. Jeśli Twoje decyzje biznesowe będą opierane na takich nieprawdziwych danych – stracisz nie tylko pieniądze, ale również mnóstwo cennego czasu.

W tym przypadku całość zadziała, jak 3-stopniowe domino:

1. Nieprawidłowe dane zakłócą analitykę Twojej firmy.

2. Posłużą do zaplanowania oraz przeprowadzenia nieoptymalnych działań (np. marketingowych).

3. Narażą Cię na poważne straty związane np. ze spadkiem efektywności, wyższymi kosztami pozyskania klienta czy prowadzenia innych działań.

Jak poradzić sobie ze zjawiskiem fake data?

Odpowiedź na wszystkie wymienione wyzwania stanowi dogłębna i wieloetapowa weryfikacja danych, którą możesz przeprowadzać na 2 różne sposoby.

Pierwszy to działania we własnym zakresie, czyli oddelegowanie specjalistów oraz wydzielenie środków i zasobów potrzebnych na zakup oprogramowania oraz dostępów do odpowiednich baz.

Drugi (bardziej efektywny) to skorzystanie z gotowego narzędzia Algolytics, które pozwoli Ci na sprawne, szybkie, a co najważniejsze – automatyczne “wychwytywanie” potencjalnie fałszywych danych.

Jak działa wykrywanie nadużyć i scoring ryzyka (czyli Scoring.One od Algolytics)?

Rozwiązanie wykrywa manipulacje danymi, do czego wykorzystuje m.in cross-checking, weryfikację zewnętrznych baz adresowych oraz PESEL. Dodatkowo wykonuje również analizę biometryczną oraz weryfikuje zachowanie użytkownika, co pozwala zarejestrować nietypowe aktywności (np. składanie wniosków na tym samym urządzeniu przy użyciu kilku różnych danych uwierzytelniających).

Sprawnie radzi sobie również z wykrywaniem botów oraz innego szkodliwego oprogramowania.

Narzędzie scoring.one

Narzędzie sprawdza się doskonale także w sytuacjach, gdy podanie nieprawidłowych danych adresowych nastąpiło zupełnie przypadkowo. W tym obszarze wykorzystuje nasze autorskie rozwiązanie (AlgoMaps), które pozwala na eliminowanie błędów, autouzupełnianie oraz sprawną standaryzację danych.

Chcesz sprawnie wykrywać i usuwać fałszywe dane, zanim na poważnie zagrożą Twojej firmie?

Narzędzie Scoring.One jest dostępne w dwóch wersjach. Możesz wykupić sam dostęp i korzystać z niego tak, jak tylko zechcesz (dzięki wykorzystaniu API wdrożenie jest szybkie i proste). Możesz również zdecydować się na kompleksową obsługę, czyli dostęp do narzędzia oraz wsparcie specjalistów Algolytics. To Ty decydujesz!

Umów się na bezpłatne konsultacje z naszymi ekspertami. Chętnie zapoznamy się ze specyfiką Twojej działalności, aby na tej podstawie zaproponować oraz wdrożyć najbardziej dopasowane rozwiązanie, które pozwoli przeciwdziałać gromadzeniu oraz dalszemu wykorzystywaniu tzw. fake data.

Pin It on Pinterest